Heksenteksten

Weblog van juni 2002 tot september 2006. Gestart in België, voortgeblogd in Zuid-Afrika en het laatste jaar vanuit de VS.

zondag, oktober 23, 2005

Oesters met tabasco

Als je met G. op stap gaat, kom je altijd uit bij lekkere hapjes. Vlak bij zijn werk is de World Famous Lexington Market: echt een oase van kraampjes en barretjes en standjes. Je kan er klaargemaakt eten (Italiaans, Chinees, Caribbean, Maleisisch, etc.) kopen maar ook groenten, vis, vlees en koekjes, taarten, snoep. Alles! G. nam me mee naar de beste oesterbar van Baltimore: Faidley Clam & Oyster Bar. Er zijn best wel veel overdekte markten in Baltimore - ik ken er nu drie en die hebben allemaal zo'n democratische oesterbar. Ik noem het democratisch want er is niks sjieks aan. Het gaat om het genieten. Je gaat op een laag barkrukje zitten en dan bestel je porties van 4, 6 of 8 oesters met een biertje (Haineken) of witte wijn of niks, just plain oysters. Je kan er ook een hardgekookt ei bijkrijgen (voor de macho's denk ik), geen peper, maar wel hete sauzen zoals tabasco en chilisaus.
We hadden er hier al een paar geprobeerd, maar heel gek: oesters blijken overal anders te smaken. In Gent had je hele lekkere, zachte uit Noord-Frankrijk maar in Cape Town waren ze altijd heel groot en vlezig. Niet mijn smaak, maar ik moet er wel bijzeggen dat ik nooit oesters ben gaan eten in Knysna en dat schijnt the place te zijn in Zuid-Afrika dus vooruit. Hier vonden we ze tot nu toe nogal bitter smaken. Tot gisteren. Tot World Famous Lexington Market. Tot Faidleys.... Heel lekker, heel vers. Die bittere smaak lijkt er een beetje bij te horen... Maar ze gaven er kleine stukjes citroen bij. En dan, wat ik nooit eerder had gedaan met een beetje tabasco erop mmm...

NB:
Foto's zijn van het internet, was weer mijn camera vergeten! Ze waren dus NIET zo groot als op die bovenste foto maar meer zoals de onderste. Die bovenste foto vind ik leuk omdat er een blikje Heineken op staat ;-) Blijkbaar zijn de oesters op die foto uit Louisiana. Maar je moet natuurlijk die uit Chesapeake Bay hebben.
+ Op de site van Faidleys staat dat ze vooral beroemd zijn om hun crabcakes (hmm snel nog een keertje gaan) en dat een scène uit 'Sleepless in Seattle' bij die oesterbar is opgenomen!