Heksenteksten

Weblog van juni 2002 tot september 2006. Gestart in België, voortgeblogd in Zuid-Afrika en het laatste jaar vanuit de VS.

donderdag, oktober 13, 2005

Hooray for Pinter

Laat ik ook eens een meninkje hebben.
Blijkbaar is de keuze van het Nobelprijscomité voor Harold Pinter omstreden, een aanvechtbare keuze volgens de Volkskrant (zie hier op volkskrantblog.nl). Ik wil daar het volgende op zeggen: Dames en heren critici, het is niet omdat Pinter niet op de lijstjes stond, dat hij geen kandidaat is. Ik vind het echt lijstjesziekte. Net als de Duitse verkiezingen, het was niet omdat Merckel in de peilingen hoger scoorde dan in het echt, dat ze daarom de verkiezingen verloren zou hebben. Dat is echt de waarheid verdraaien.
De jury heeft de prijs aan Pinter gegeven. Punt. Yes!

Tweede meninkje: ik vind Pinter wel een gave keuze. Hij heeft verrukkelijke toneelstukken geschreven en nog veel meer. Ik zat vanmorgen even op zijn site te snuffelen, het is een overdaad van sterke, duidelijke teksten (bijv. afdeling Politics: War Against Iraq?). En als ik het Nobelprijzenlijstje van de laatste jaren bekijk, vind ik dat de Nobelmensen helemaal geen vreemde keuzes maken! Elfriede Jellinek, Coetzee, V.S. Naipaul zijn allemaal schrijvers van heel leesbare, spannende boeken. (Sorry, Kertesz ken ik niet!)

Tot slot, mijn lijstje: voor literatuur die ook blijk geeft van een maatschappelijke rol draag ik voor: Maya Angelou, van het prachtige I Know Why The Caged Bird Sings en nog veel meer. Heeft ook filmscripts geschreven, actief geweest in burgerrechtenbeweging, alles, en bovenal: een populaire en geweldig goede schrijfster.

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ik ben het volledig met je eens betreffende Pinter- en ik vind de keuze van het Nobel comité van de laatste jare 'ferm' moedig!
Ik heb ook nog wel een paar 'hints' naast Maya mag ook Alice Walker hem ooit krijgen en bv. ook Tahar ben Jelloun-

9:54 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ook hier was er wat kritiek op Pinter overigens "er was ruzie en men heeft dan maar een compromisfiguur genomen etc."

9:55 a.m.  

Een reactie posten

<< Home