Heksenteksten

Weblog van juni 2002 tot september 2006. Gestart in Belgiƫ, voortgeblogd in Zuid-Afrika en het laatste jaar vanuit de VS.

zaterdag, oktober 29, 2005

His Master's Voice

Frans Van Dusschoten, de man die Meneer de Uil een stem gaf, is overleden. Even een herinnering delen. In 1998 kreeg ik via mijn beste vriendin die toen bij Blue Horse Productions (van Chiem van Houweninge) werkte een hele bijzondere baan. Blue Horse had het hele Fabeltjeskrant (en Bolke de Beer en Paulus de Boskabouter) archief gekocht van Loek De Levita, de producent van die series. Het was de bedoeling dat iemand al dat materiaal bekeek, de kwaliteit beoordeelde, in kaart bracht en liefst ook aangaf wat er nu nog mee gedaan zou kunnen worden. Die persoon was ik. Na een paar dagen Meneer de Uil werd het natuurlijk een ietwat langdradige bezigheid maar toch heb ik ook wel gelachen om al die malle verhaallijntjes en genoten van de stemmetjes & liedjes want die waren heel grappig. Het verhaal van de schrijver van de serie, Leen Valkenier, fascineerde me ook (er zat ook correspondentie bij). Die had het mooi voor elkaar: hij woonde op Ibiza en stuurde om de zoveel dagen zijn nieuwe scripts door. Aan het einde hebben we nog een leuke promo en een krantje gemaakt voor de serie waarmee een ander bureau naar de televisiebeurs in Cannes is vertrokken. Ik weet verder niet hoe het is afgelopen met al dat materiaal. Volgens mij is het niet aan het buitenland verkocht, maar is het wel gedigitaliseerd want je kon het een tijdje bekijken op een website www.fabeltjeskrant.tv. En het wordt natuurlijk nog steeds af en toe nog herhaald op de Nederlandse TV. Hopelijk wordt er voor het moedermateriaal goed gezorgd ergens in een degelijk archief, al is het maar uit respect voor alle makers van deze enorm succesvolle serie.