Heksenteksten

Weblog van juni 2002 tot september 2006. Gestart in Belgiƫ, voortgeblogd in Zuid-Afrika en het laatste jaar vanuit de VS.

donderdag, september 28, 2006

Geheugen van de wereld

Vorige week heb ik de Zuid-Afrikaanse schrijver Tsoaledi Thobejane ontmoet die in de jaren '80 in de gevangenis was gegooid door het apartheidsregime. Hij is toen gemarteld en heeft daardoor een oog verloren. Ik hoop hem nog een keer te zien want ik moet hem nog heel veel vragen. Bijv. hoe vind je het om nu in een land te wonen waar martelen min of meer is toegelaten?
Mijn theorie over Amerikanen en martelen. Ik denk dat het de schuld is van 24 (die TV-serie). In die serie wordt in bijna elke aflevering een vreselijke nucleaire ramp voorkomen door een duimpje te breken. Een betere campagne voor marteling is er niet.