Heksenteksten

Weblog van juni 2002 tot september 2006. Gestart in België, voortgeblogd in Zuid-Afrika en het laatste jaar vanuit de VS.

donderdag, september 07, 2006

Dat heet vriendelijkheid

Ik las in de Psychologie (één van de Nederlandse tijdschriften die mijn zus voor mij had meegenomen!) een column. Iemand vertelt hoe ze op een mooie plek ergens in Amerika uit de auto stapte om van het uitzicht te genieten. Kort daarop stopten er andere mensen die vriendelijk naar haar lachen en haar veel plezier wensten bij het uitzicht (zoiets). De schrijfster van de column zegt dat dit in Nederland heel anders zou gaan. Mensen in Nederland zouden elkaar mijden en zich ondertussen aan elkaars gezelschap ergeren. De schrijfster van het stukje noemt het gedrag van de Amerikanen zakelijk flirten. Ik moest er een beetje om lachen. Zo'n overdreven term voor zoiets... gewoons. Maar ik bleef die term in Neerlands media tegenkomen. Blijkbaar is er zelfs een heel boek over geschreven! Ik wil niet vervelend doen, maar Nederlanders zijn toch geen sociaal gehandicapten? Laat je niks wijsmaken: zakelijk flirten kan iedereen! Er is niks engs of spannends aan. Zakelijk flirten staat beter bekend als Vriendelijkheid of Voorkomendheid. Een algemeen bekend begrip waarbij je aan gedragingen als Glimlachen, Luisteren, en Iets Aardigs Zeggen moet denken. Niet duur, niet moeilijk en volledig pijnloos. Snel doen voordat het onderdeel wordt van een inburgeringscursus.