Heksenteksten

Weblog van juni 2002 tot september 2006. Gestart in Belgiƫ, voortgeblogd in Zuid-Afrika en het laatste jaar vanuit de VS.

donderdag, januari 26, 2006

Hopkins doet het op 's werelds snelste

Ik heb het een week geheim kunnen houden maar nu kan ik het veilig posten want dit kan niemand mij nog afpakken. Gisteravond ben ik (samen met G. natuurlijk) naar een advance screening geweest van een nieuwe film met Anthony Hopkins in de hoofdrol: The World's Fastest Indian. Yes! Het is het sterke en waargebeurde verhaal van de New-Zealander Burt Munro die zijn Indian (een motorfiets uit de jaren '20) jarenlang perfectioneert tot hij zijn droom waarmaakt en naar de Bonneville Salt Flats van Utah vertrekt om daar mee te racen tijdens de Speed Week. Tegen alle verwachtingen breekt hij dat jaar 1967 het snelheidsrecord. En hoe! Prachtig om te zien hoe Hopkins als Munro over de zoutvlakten racet, steeds harder en harder. Als zijn fiets tegen de 200 mph aanzit (320 km/u!) treden er allerlei side-effects op. Hij tilt zijn hoofd iets te hoog op, waarschijnlijk om een dreigende zwabberbeweging van de fiets af te wenden, verliest zijn bril en kan alleen nog met zijn ogen stijf dichtgeknepen en een uiterste krachtinspanning zijn hoofd weer terug achter het windschermpje krijgen. Hij verbrandt zijn been omdat er natuurlijk een enorme hitte wordt ontwikkeld en ga zo maar door. Goed is ook dat Munro in de film echt een oude man is. Hij is wat stram, heeft problemen met zijn prostaat en is een hartpatient (wiens pillen de Indian ook goed smaken!). Juist die hartklachten zijn trouwens een belangrijke reden om zijn 25 jaar oude droom niet langer uit te stellen en per schip, als kok, werkelijk te vertrekken naar die ongelofelijke racebaan. Hopkins speelt Munro als een hartelijke en enigszins naieve man, maar zeker geen wereldvreemd figuur. Als hij uit het overzichtelijke Invercargill aankomt in het hippe Los Angeles kijkt hij natuurlijk zijn ogen uit, maar hij weet waarvoor hij gekomen is en laat zich niet gek maken. Zelf kom ik uit een familie van drie generaties motormuizen en ik zat mij hun commentaren al in te beelden. Dubbel genieten dus voor de motorliefhebbers, maar Hopkins windt uiteraard ook de rest van de mensheid gemakkelijk om de vinger.
(Bekijk hier de trailer.)