Heksenteksten

Weblog van juni 2002 tot september 2006. Gestart in Belgiƫ, voortgeblogd in Zuid-Afrika en het laatste jaar vanuit de VS.

donderdag, oktober 06, 2005

Uitburgeren

Als je in Nederland komt wonen, moet je tegenwoordig officieel inburgeren. Je moet een cursus volgen en een examen doen zodat je alles weet van de Nederlandse taal en cultuur, het volkslied en de euro. Kortom, je bent klaar voor een nieuw bestaan in Nederland. Klinkt allemaal redelijk praktisch.
Maar wat gebeurt er met de uitburgerende burger comme moi? Die wordt aan zijn lot overgelaten! Zodra je over de grens bent, vragen buitenlanders je de oren van het hoofd over dagga smoken in het Vondelpark, de leeftijd van onze Bea en de exacte spelregels van de WW!
Velen weten waar ik het over heb: dat valt niet mee. Nee, ik weet niet wat een pakje sigaretten kost, laat staan een zakje weed. Ik weet niet hoe de baby van Mabel heet en nee, ik weet niet voor hoe lang je geld krijgt van de staat als je werkloos wordt. Dan heb ik het nog niet eens over de ins en outs van abortus, prostitutie en euthanasie.
Ik pleit voor een cursus uitburgeren. Stel een informatiepakket samen dat alle cruciale, opvallende Nederlandse mensen en zaken helder voorstelt. Deel dat op Schiphol uit aan iedereen die voor minstens een maand of drie vertrekt richting buitenlandse baan of studie.
Wij, Nederlanders in het buitenland, zijn de vlaggeschepen, ware verkoopleiders als het aankomt op het sellen, het marketen van Nederlandse normen, waarden & beleid. Maak gebruik van ons. Hier in Baltimore denken ze dat Holland zo'n beetje hetzelfde is als Poland. Kom, kom, zo kunnen we toch niet over ons heen laten lopen? Ik, uw street ambassador aan de andere kant van de Atlantische Oceaan, heb dringend behoefte aan een beetje support.