Heksenteksten

Weblog van juni 2002 tot september 2006. Gestart in Belgiƫ, voortgeblogd in Zuid-Afrika en het laatste jaar vanuit de VS.

zondag, april 17, 2005

Ballen

Ajax, het Amsterdams voetbalteam heeft hier ook een team: Ajax Cape Town. Ik weet niet veel van voetbal, maar begrijp dat er uitwisselingen zijn tussen beide teams en dat Ajax Amsterdam op deze manier veel spelers opleidt. We zijn vanmiddag naar een wedstrijd geweest tussen Ajax en de Kaizer Chiefs (Johannesburg). Als ik onze indrukken van vanmiddag vergelijk met alle rellen bij de wedstrijd Ajax-Feyenoord in Nederland (volkskrant.nl), dan was het hier in Cape Town echt een totaal andere en veel betere sfeer. We hebben ons kaartje 10 minuten voor aanvang gekocht en dat kostte omgerekend ongeveer 4 Euro. Aanhangers van beide teams zaten gewoon door elkaar, al waren de meesten natuurlijk erg herkenbaar. De aanhang van de Kaizer Chiefs draagt bijvoorbeeld gele, beschilderde bouwhelmen die zijn opengeknipt zodat er horens op staan. Alcohol was verboden in het stadium maar de vuvuzela was heel erg toegestaan!
Het gekste moment was in de eerste helft toen tijdens een aanval van de Kaizer Chiefs opeens twee ballen in het veld waren. Ik zag het precies gebeuren: de bal werd in een hoek van het staan-vak geschopt waar drie buffetmedewerksters stonden. Ze gooiden de bal weg, zoals ik een bal weggooi en toen kwam die terecht bij iemand van de security. Die lette helemaal niet op en schopte die bal het veld op. Maar daar waren ze natuurlijk allang aan het verder spelen met een nieuwe bal. Heb ook erg gelachen om Kaizer Chief-fans die na afloop (2-1) heel irritant in oren van Ajax Cape Town fans gingen zitten vuvuzela-en. Het was mijn eerste voetbalwedstrijd en ik vond het stukken spannender dan voor de televisie.

Op de foto: minister van Financiƫn Trevor Manuel blaast de vuvuzela als Zuid-Afrika de gooi naar het 2010 Wereldkampioenschap voetbal wint.