Heksenteksten

Weblog van juni 2002 tot september 2006. Gestart in Belgiƫ, voortgeblogd in Zuid-Afrika en het laatste jaar vanuit de VS.

donderdag, april 14, 2005

Baboon

Er wordt hier soms gemopperd over blanken die niet genoeg bereid zijn om te functioneren in de 'getransformeerde' maatschappij van Zuid-Afrika. In een opiniestuk onlangs in de Mail & Guardian werd een bepaald slag blanke mannen op de hak genomen en 'white baboons' genoemd. Dat maakte natuurlijk weer heel wat reacties los.
Ik wil hier nu iemand beschrijven die totaal niet aan die beschrijving voldoet. Hij werkt als consultant voor allerlei NGO's (of eigenlijk NPO's) en zijn vrouw runt een daklozentehuis. Ik ken hem al een tijdje maar zat vanmiddag wat langer met hem te praten. Hij vertelde vanmiddag over een wereldreis die hij - low budget, de rand denderde naar beneden - in de jaren '80 maakte door Europa en de VS. Ik vroeg of hij in die werelddelen destijds niet ontzettend veel vijandige reacties kreeg. Hij bevestigde dat (sommige hotels weigerden hem en zijn vrouw) maar zei ook dat hij juist door zijn houding (actief tegen apartheid) ook steun kreeg. Soms wilde hij toen dat de mensen die hij tegenkwam nog beter zouden weten wat er in Zuid-Afrika aan de hand is, want heel veel hadden slechts de klok horen luiden.
We praatten wat verder over huidige situatie in Zuid-Afrika. Hij vertelde dat hij zich ontzettend ergerde aan mensen die verhaal verspreiden dat blanken in Zuid-Afrika niet meer aan de bak raken. Ja, zei hij, het is moeilijker geworden voor blanken, maar de realiteit is, dat blanken over het algemeen toch slagen vanwege hun betere kwalificaties en vaardigheden. En ook, zei hij, zijn er nog altijd blanken die moeite hebben met een zwarte (of coloured in het Zuid-Afrika vocabulaire) verantwoordelijke. Tja.
Ik zei dat het me opviel dat je nooit een blanke tegen komt die niet tegen de apartheid was. Toen gaf hij mij een tip: vraag die mensen aan welke organisatie ze verbonden waren in die tijd. Geen organisatie, geen strijd.
En? vroeg Gjenna, toen ik dit aan hem vertelde, van welke organisatie was hij lid? Hmm, vergeten te vragen. Ik blijf een beginner. Eh, wordt vervolgd?