Heksenteksten

Weblog van juni 2002 tot september 2006. Gestart in België, voortgeblogd in Zuid-Afrika en het laatste jaar vanuit de VS.

vrijdag, mei 12, 2006

Chinese weg

In één maand tijd heb ik nu bij twee verschillende gelegenheden twee (zaken)mensen ontmoet die vol afschuw over de Fransen in West-Afrika spraken. De eerste was een Nederlander die daar jaren had gewerkt (volgens G. voor een bank) en de tweede een Amerikaan (ook uit financiele wereld) afkomstig uit West-Afrika. Het waren twee verschillende gesprekken maar het viel me echt op dat ze allebei dezelfde elementen noemden, nl. hoe de Fransen met man en macht de baas blijven spelen in hun oud-koloniën. Volgens de Amerikaan waren bijv. de onlusten in Ivoorkust (opnieuw) in gang gezet met steun van de Fransen nadat president Gbagbo van Ivoorkust een wegenbouwproject bij een Chinese firma had besteld en niet zoals gewoonlijk bij een Frans bedrijf. En dat was tegen het zere been van Chirac... Misschien herinner je je nog dat de Ivorianen een mensenmuur om het presidentieel paleis vormden? Volgens de Amerikaan zie je echt niet elke dag dat de bevolking van een Afrikaans land zo pal achter (voor) de president gaat staan. Ik wil hiermee niet het gedrag van de Ivorianen versus de Fransen goedpraten, maar ik vond het opvallend en interessant om van twee verschillende mensen met goede kennis van de regio zulke scherpe kritiek te horen op het Franse beleid. Daarom kan ik me goed voorstellen dat er een grote, hoekige kern van waarheid in zit.
(Hier vond ik iets over de betrekkingen tussen China en Ivoorkust, en hier nog iets over de gebeurtenissen van november 2004).