Heksenteksten

Weblog van juni 2002 tot september 2006. Gestart in België, voortgeblogd in Zuid-Afrika en het laatste jaar vanuit de VS.

vrijdag, april 28, 2006

Spelletje monopoly

En dan nog wat nieuws van het Baltimorees front. Dankzij de privatisering van de energiemarkt gaan de prijzen van de energierekeningen hier per 1 juli 70% omhoog. De afgelopen weken is er een heleboel gedoe over geweest, want veel mensen waren onaangenaam verrast. Trouwens, 70%, wie gelooft dat nou?! En helaas, ondanks naarstig overleg tussen politici en BGE (de electriciteitsmaatschappij) is er geen oplossing gevonden. De prijzen moeten en gaan met 70% omhoog.
Nu net werd (met veel hiep hoi) op het nieuws aangekondigd dat BGE-klanten (dat is heel Baltimore en omstreken want ondanks dat dit een vrije, open markt is, is er geen enkele alternatieve maatschappij bij wie je je electriciteit kan inslaan!) kunnen meedoen aan een plan. Het plan houdt in dat je rekening per 1 juli 20% omhoog gaat, dan nog een keer 5% en dan nog een keer 25%, zodat je per 1 januari 2008 toch het volle pond betaalt. Ook begin je ergens halverwege $19 extra per maand te betalen, als vergoeding voor BGE.
Toen electriciteit hier zes jaar geleden geprivatiseerd werd, werden de spelers (opnieuw voor de duidelijkheid: er was en is maar één speler) verplicht om de prijzen zes jaar lang te bevriezen, maar die mooie tijd is nu over. Binnenkort wordt BGE overgenomen door een maatschappij uit Florida en ik begreep dat de goeverneur die interessante ontwikkeling niet teveel in de weg wilde staan.
Misschien dat isolatie en energiebesparing nu eindelijk een hip onderwerp gaan worden hier. Aan de andere kant, alsof de hoogte van mijn electriciteitsrekening mijn huisbaas iets kan schelen...
(De vrouw op de foto is Allegra, zij is het gezicht van de campage Saving Energy: "BGE has asked that I show you how easy it is to make a difference in your energy bill by using energy efficiently at home.")

2 Comments:

Blogger Manictastic said...

Hihi, America the country of free market economy. Wel ja, aanpassen is mogelijk. In plaats van alles op stand-by te zetten, alles uit doen, helpt al een flink stuk.

10:52 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

ik heb het hier net andersom
plots zijn er hier een boel providers
dus ik neem de milieu vriendelijkste
Essent levert "groene stroom"
Al een half jaar ben ik bij hun
en nog steeds geen factuur
om de twee weken bel ik
hallo, mag ik een factuur
telkens een vriendelijke mevrouw
die belooft een factuur te sturen

tot op heden
nog steeds geen factuur

2:35 p.m.  

Een reactie posten

<< Home