Heksenteksten

Weblog van juni 2002 tot september 2006. Gestart in België, voortgeblogd in Zuid-Afrika en het laatste jaar vanuit de VS.

dinsdag, april 11, 2006

Thank you so very much!

Twee weken geleden heb ik opnieuw helpen screenen voor Women Entrepreneurs of Baltimore (WEB). Het was de tweede keer dat ik het deed en het was opnieuw heel interessant. WEB verzorgt trainingen voor werkloze vrouwen (maar tegenwoordig ook mannen) die een eigen bedrijf willen starten. Vaak gaat het om dingen die mensen informeel al doen (haar knippen of vlechten, catering) formaliseren. Maar anderen hebben een heel nieuw plan, bijvoorbeeld kinderen-van-school-halen dienst of een online castingbureau. Of expertise van vorige baan, bijv. een vrouw die orthodontische dingen (beugels enzo) ontwerpt. In de training leren de kandidaten een businessplan schrijven voor de bank en een marketingplan opstellen.
Op de ochtend dat ik kom helpen, komen de kandidaten zich voorstellen. Ongeveer de helft kan echt naar de training gaan, dus het is nogal spannend. Als screener krijg ik een vragenlijst die ik heel strak moet volgen en aan het einde moet ik mijn mening geven over de kandidaten. Ze doen ook een groepsopdracht en daar moet je ook aantekeningen over maken in een schema. Het is heel leuk om al die ideeën te horen en het is ook heel leerzaam om de verschillende manieren waarop mensen zich presenteren te zien. Duidelijk to the point je verhaal vertellen, blijft toch het sterkst.
Ik geloof dat ik het vooral doe voor het handgeschreven bedankkaartje, noem het overdreven, maar het is heerlijk om zo bedankt te worden!
Dear M,
Thank you so very much for screening with us on Saturday! We are incredibly grateful to you for giving up part of your weekend to be a part of our selection process. Additionally, it is alway wonderful to see you!

I hope that this screening was as meaningful and inspiring as your first screening experience. We would, of course, love to have you serve as a screener for a future class--maybe at one of our summer screenings?

Regardless of when we see you next, thank you so much for your contributions this far to further WEB's mission. We look forward to future collaborations!

All the best,
S.