Heksenteksten

Weblog van juni 2002 tot september 2006. Gestart in Belgiƫ, voortgeblogd in Zuid-Afrika en het laatste jaar vanuit de VS.

zondag, februari 26, 2006

Capote

Een paar weken terug zag ik een film (Capote), die op een boek (Capote: A Biography) bleek te zijn gebaseerd over een boek (In Cold Blood) over een echte gebeurtenis. Als ik 15 jaar ouder was geweest, dan had ik eerst in de krant gelezen over de echte gebeurtenis, daarna het boek gelezen en pas dan de film of het boek daarover gezien of gelezen. Nu heb ik pas na de film het boek gelezen, ben ik nog te volgen?
Ik begrijp wel waarom in de jaren '60 heel Amerika In Cold Blood van Truman Capote las, het is echt heel goed. Het is trouwens ook een modern oerboek waarin ik minstens 3 passages ben tegengekomen die wel eens de basis kunnen zijn geweest voor andere klassiekers, zoals Twin Peaks (die vreemde verhouding tussen Bobby en Sue, want gezamenlijke vriendin is dood), Natural Born Killers (logisch natuurlijk, maar het zou me niet verbazen als Capote de eerste was die die benaming gebruikte) en Pulp Fiction (zijn die aangehaalde bijbelteksten niet gedeeltelijk hetzelfde?). Maar waarschijnlijk is daar al lang een boek over geschreven.