Heksenteksten

Weblog van juni 2002 tot september 2006. Gestart in Belgiƫ, voortgeblogd in Zuid-Afrika en het laatste jaar vanuit de VS.

dinsdag, november 08, 2005

Vergelijken is leuk

Groenhuijsen is een serie columns begonnen waarin hij leven in de VS en Nederland met elkaar gaat vergelijken. Ik ben hier nog maar net, maar ik vind het opvallend dat je hier in openbare gelegenheden (zoals ziekenhuis, dierentuin) heel vaak ziet dat iets (bijv. vleugel in ziekenhuis of attractie in dierentuin) is vernoemd naar sponsors of mecenassen eigenlijk die ervoor betaald hebben. Ik vind dat heel bijzonder, volgens mij bestaat dat niet in Nederland. Of mag het niet? Ook zijn er overal vrijwilligers aan de slag. Amerikanen die ik ben tegengekomen (ook al eerder tijdens een summerschool 2 jaar geleden) kunnen zich echt niet voorstellen dat je je niet een paar uur per week (of paar weken per jaar) inzet voor een goed doel of stichting etc. Soms lijkt het net of Amerikanen zich verantwoordelijker voelen voor hun land. Een park hier in de wijk wordt helemaal onderhouden en gesponsord door de bewoners. In Nederland en Belgiƫ helemaal kijkt iedereen voor alles altijd maar naar de overheid.