Heksenteksten

Weblog van juni 2002 tot september 2006. Gestart in België, voortgeblogd in Zuid-Afrika en het laatste jaar vanuit de VS.

maandag, april 03, 2006

Ik ben niet de enige...!

Ik kom er dus achter dat ik niet de enige ben die er niet in slaagt een Amerikaans rijbewijs (nodig als je hier auto wil registreren en verzekeren en besturen) te pakken te krijgen. Mijn baas was na de eerste frustrerende ontmoeting met mij meegegaan naar de rijbewijzendienst. Dit keer naar het hoofdkantoor omdat mijn collega's ervan overtuigd waren dat daar meer expertise aanwezig zou zijn en dat daar niet zo moeilijk zou worden gedaan (en beweerd zou worden dat mijn foreign license niet echt is...). Maar voordat mijn baas tegen een van officials kon zeggen: "Ik sta voor haar in!" had de rijbewijzenmevrouw al gezegd dat buitenlanders alleen terecht kunnen bij de dienst... om 6 uur 's morgens. Weer grote verbazing van onze kant, maargoed een paar dagen later huurde ik maar weer een auto en ging op weg. Na een paar uur bibberen in de rij (het was toen nog koud 's morgens) kwam een van de rijbewijzenmevrouwen naar buiten, en begon op geheimzinnige wijze nummertjes uit te delen aan de eerste ca. 15 mensen uit de rij. Voordat de rest van de rij het door had, was onze "beurt" al weer verkeken! Meer mensen zouden ze die dag niet gaan helpen. Toen heb ik besloten dat dit een Onverbiddelijk Instituut is en dat ik beter kan wachten--hoe belachelijk ook--tot ik alle documenten heb die ze me de eerste keer gevraagd hebben. Maar of het dan gaat lukken, is nog maar de vraag want over rijbewijzen en immigranten is in Maryland al het nodige te doen geweest. Afgelopen november heeft een groep immigranten een zaak hebben aangespannen tegen de MVA omdat het vermoeden bestaat dat de MVA (dat is dus de rijbewijzendienst) expres moeilijk doet! Zie hier op washingtonpost.com. Blijkbaar zit de MVA in een lastige spagaat want Maryland is één van de (weinige) staten waar aan illegale immigranten géén rijbewijs geweigerd mag worden. (En dat zou Al Qaeda ook hebben geweten...).
Dit weekend stond er in een krant uit Annapolis een heel verhaal over hoe slecht alles is geregeld bij de MVA. Ik ben het helemaal eens met de afgevaardigde die wordt geciteerd:
"This is not about the legal immigrant issue," he said. "There should be a separate process if someone has gained residential status, but should the process be a stampede [stormloop]? That's just ridiculous."

3 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Toffe blog! k kom zeker nog eens bijlezen. Weet je, eigenlijk ben ik wel jaloers hoor. K heb zelf ook ooit eens op het punt gestaan te verhuizen naar n ver land, maar ik had er uiteindelijk de guts nie voor...
dikke knuff,
Leen

6:20 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Wat een vreselijk rare toestand met die rijbewijzen. Onvoorstelbaar! Veel sterkte!

3:49 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Hey Marlies

Mijn naam is Myrthe Dawson en ik woon zelf ook in Baltimore sinds november vorig jaar. Ik heb wel zonder al te veel problemen een rijbewijs kunnen krijgen. De bureaucratie is inderdaad belachelijk maar een paar weken geleden hebben mijn man en ik, bijna een hele dag doorgebracht bij de MVA in Baltimore en liepen aan het einde van de dag naar buiten met een rijbewijs. Moest eerst bewijzen dat ik hier woonde, en dat ik bestond, die rij was het langst 2 uur, en je moet vroeg komen want ze behandelen maar 50 per dag. Daarna een oogtest, dan een geschreven test en uiteindelijk de rijtest. Maar die testen stellen gewoon helemaal niets voor, zou je nooit een rijbewijs voor krijgen in NL. Oh en dan nog een uur in de rij om het te krijgen.
Het is dus best mogelijk, je moet zoregn dat je alle papieren hebt en een hele dag de tijd en uh, een klein beetje kunnen rijden =)

Was de onderstaande vestiging!
Baltimore City - Full Service
2500 Gwynns Falls Parkway (adjacent to Mondawmin Mall)
Baltimore, MD 21216

Ik weet niet of het je al gelukt is om een rijbewijs te bemachtigen, maar misschien lukt het je hier, succes

5:19 p.m.  

Een reactie posten

<< Home