Heksenteksten

Weblog van juni 2002 tot september 2006. Gestart in België, voortgeblogd in Zuid-Afrika en het laatste jaar vanuit de VS.

vrijdag, november 25, 2005

Van Woerden

Nachtvluchten heeft vanavond een interview uit 1999 uitgezonden met de onlangs onverwachts overleden schrijver Henk van Woerden. Ik wil gelijk alles van hem lezen! Zijn boek Een mond vol glas gaat over de moordenaar van Hendrik Verwoerd, de uit Nederland afkomstige theoloog die als premier van Zuid-Afrika in de jaren '60 het apartheidssysteem zijn definitieve vorm gaf. In Zuid-Afrika vroeg ik me weleens af waarom Dimitrios Tsafendas, de moordenaar van Verwoerd, eigenlijk niet als een held wordt beschouwd. Dat had best gekund. Daarover heeft Van Woerden een boek geschreven. Tsafendas was een kleurling, maar dat is altijd weggeduwd, zelfs Mandela dacht dat hij een blanke was.
Hij zei ook paar andere interessante dingen over Zuid-Afrika. Bijvoorbeeld toen hij er na jaren weer terug kwam, voelde hij zich pas echt thuis toen hij een man een vrouw in elkaar zag slaan. 'Het geweld is er altijd geweest', zegt hij. 'Enige verschil is dat de blanken er niet langer van zijn gevrijwaard. Daarom hoor je er nu over.'
Voor het NRC had Etty een interview met hem vlak voor zijn overlijden. Daarin zegt hij ook iets leuks over toen hij in 1968 als Zuid-Afrikaan aankwam in Nederland en gillend wegvluchtte (naar mediterraan gebied). Hij zegt: 'Achteraf zie ik heus wel in dat het toen juist een leuke tijd was hier, maar ik kon niets met dit land. Het deed me te veel aan het milieu van mijn moeder en van mijn vader denken: herenboeren uit Groningen en snoepfabrikanten uit Delft. Ik had al een hekel aan Nederlandse immigranten in Zuid-Afrika. En toen ik in Nederland kwam, bleek hier een heel land vol te zitten met dat soort mensen.'
En:
' Terwijl veel autochtone Nederlanders zich hier niet meer thuis zeggen te voelen, gaat dat mij steeds beter af. Daar verkneukel ik mij nogal over. Die massale immigratie is veel invloedrijker, grootser, belangrijker, interessanter, betekenisvoller dan men denkt. De hele cultuur is erdoor veranderd.'

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Dag Marlies

Ik vind het een heel interresante vraag hoekom Tsavendis nu niet als een held beschouwd wordt. Tot nu heb ik nooit daarover gedink. Mischien is daar steeds een blanke/westerse beschouwing oor revolusie in de populêre en akademiese literatuur, insluitend koerante.De Tsavendis saak zal interresante navorsing blyk.
Melvin

5:18 a.m.  

Een reactie posten

<< Home