Heksenteksten

Weblog van juni 2002 tot september 2006. Gestart in België, voortgeblogd in Zuid-Afrika en het laatste jaar vanuit de VS.

zondag, januari 01, 2006

De lol van een oliebol

Wij hebben ook weer onze plicht gedaan en onze dutch heritage geëerd en oliebollen gebakken. Het was een zware bevalling dit jaar. Gisteren gingen we Inkopen doen. Dat werd een uitgebreide onderneming met veel koffiedrinken, uitgebreid mixers keuren (vorig jaar hadden we beslag gemaakt zonder mixer, maar dat was echt te zwaar werk), ingrediënten kopen, maten omrekenen, en uiteindelijk dus beslag maken. Het recept dat ik van het internet had geplukt, bleek genoeg voor een emmer vol. Maar natuurlijk moest het beslag ook nog rijzen! Ik dacht al dat we iets cruciaals over het hoofd zagen. Zodoende hadden we gisteren geen tijd meer om te bakken en heeft het beslag tot vanmiddag 2 uur staan rijzen (bijna 20 uur in totaal). Toen zijn we aan de bak-operatie begonnen. We hebben hier nog niet zo heel veel pannen, maar in de 'grootste' pan konden we wel 3 bollen tegelijk frituren. Dat schiet op met een emmer vol beslag. Maar we hebben ons er moedig doorheen geslagen en hebben nu een grote bak en een schaal vol oliebollen. Zelf kunnen we geen bol meer zien. De huisgenoten hebben er beleefd een paar gegeten maar het leek hun nogal slecht voor de lijn. Ja hèhè, dat is nou juist de lol van een oliebol! Ik hoop maar dat we er morgen meer zin in hebben en anders zal ik het advies van mijn moeder moeten opvolgen en ze gaan invriezen. Zo blijf ik bezig maar wie weet hoe lekker zo'n bolletje smaakt tegen de volgende dutch heritage day: koninginnedag.
P.S. Een heel gelukkig & gezond nieuwjaar 2006!!