Heksenteksten

Weblog van juni 2002 tot september 2006. Gestart in België, voortgeblogd in Zuid-Afrika en het laatste jaar vanuit de VS.

vrijdag, december 30, 2005

Dag 5: Nia

Inmiddels is het alweer dag 5 van Kwanzaa. Dag 5 is gewijd aan het 5e principe: Nia. Dat betekent doelstelling of betekenis (purpose). Ik citeer: to make our collective vocation the building and developing of our community in order to restore our people to their traditional greatness. Het hele Kwanzaa-gebeuren intrigeert me nogal omdat ik toch bijna 2 jaar in Afrika heb gewoond, heel wat Afrikanen ken maar nooit eerder van Kwanzaa had gehoord. Ik heb inmiddels ook een beetje rondgevraagd via email maar heb nog geen positieve reacties ontvangen.
Kwanzaa is dan ook een Amerikaanse uitvinding bedacht in de jaren '60 door een 'cultural nationalist' wiens echte naam Ron Everett is maar die zich Maulana Karenga laat noemen. Het feest (ik citeer weer) was created to strengthen Pan-African culture and community, and to reaffirm a common identity among African and African-American peoples as a way to celebrate family, community and culture. Goed idee. Helaas is de stichter zelf niet echt een goedheiligman. Hij zou in de gevangenis hebben gezeten voor de mishandeling van twee vrouwen, volgelingen van zijn beweging de United Slaves (US). In diezelfde tijd zouden de US slaags zijn geraakt (met moord en al) met de Black Panthers over de leiding van het nieuw op te richten Afro-Amerikaanse departement van het UCLA (volgens dit artikel uit overigens conservatieve koker). De strijd tussen beide partijen zou zijn opgestookt door de politie of erger nog: de US zou een creatie zijn van de FBI - uit opnieuw conservatieve bron). Anyway, het radicale motto van Karenga's beweging was: think black, talk black, act black, create black, buy black, vote black, and live black. In die tijd en spirit bedacht Karenga Kwanzaa.
Kwanzaa werd een blijvertje. In het kinderhoekje van de bieb vind je tegenwoordig zo 10 boekjes met Kwanzaa uitleg, recepten, kleurplaten, etc. Uit de boekjes en nieuwsberichtjes her en der begrijp ik dat het een leuk, alternatief doe-feest is dat iedereen kan vieren want het is niet religieus. Met iedereen wordt letterlijk iedereen bedoelt, alhoewel Karenga wel stelt in zijn officiële feestregels dat de viering bij voorkeur in handen is van een zwart persoon. (Als feestontwikkelaar moet je ook overal aan denken.) Het feest valt (opzettelijk) in de kerstvakantie, aan het einde van het jaar waarin het goed mijmeren, overpeinzen én feesten is. Karenga liet zich ooit in een interview voor de Washington Post ontvallen: "I put it around Christmas because I knew that's when a lot of bloods would be partying." Bloods is slang uit de jaren '60 voor black people.
Dertig jaar later kreeg Kwanzaa min of meer officiële erkenning toen President Clinton voor het eerst stilstond bij het feest en de 7 principes prees. Sindsdien schrijft het Witte Huis elk jaar officiële Kwanzaa wensen, heeft de Amerikaanse post een Kwanzaa postzegel uitgegeven en worden er elk jaar meer Happy Kwanzaa! greetingcards gestuurd. Kwanzaa is hot. Volgend jaar hoop ik dat ik genoeg Kwanzaa-minded vrienden heb want ik zou graag eens meedoen met Kwanzaa. (Kan ik ook weer eens mijn Afrikaanse jurk aan.)