Heksenteksten

Weblog van juni 2002 tot september 2006. Gestart in Belgiƫ, voortgeblogd in Zuid-Afrika en het laatste jaar vanuit de VS.

donderdag, juni 24, 2004

Mijke schreef:
Ik zag gisteren op de VPRO zo'n interessant programma over Zuid-Afrika, althans een stukje ervan. Over blank-zwart, de bedreiging van de blanke boeren etc. Er werd veel gefilmd tijdens het rondreizen aldaar; erg indrukwekkend. Wat ik daar hoorde is dat als je daar wilt jagen je daar voor moet betalen. Groot wild (neushoorns en buffels etc kunnen tot zo'n 35.000 euro oplopen. Wist jij dat? Wordt daar veel gejaagd?
En er werd ook verteld dat het daar zo crimineel is. Dat wist ik
eigenlijk wel, maar ik vroeg me af in hoeverre jij daar wat van merkt.
Het schijnt dat je liefst niet 's avonds moet rondrijden, ramen en deuren van de auto op slot, geen mensen aanspreken vanuit de auto en oppassen voor nepagenten. Klonk nogal beangstigend. Voel jij daar wat van, is het beperkend in het rondreizen etc?


Dat zijn echt vragen die ik zelf ook had voor ik vertrok (en nu nog veel over nadenk en over praat). Vooral ook vanwege best veel rare verhalen en geruchten. Ik heb nu geantwoord:
Van dat jagen had ik eerder gehoord in een radioprogramma van Rob Muntz, ik ben hier nog echt niemand tegengekomen die dat doet.
(...)
Over de criminaliteit kan ik twee dingen zeggen: wat ik uit alles wat ik nu gelezen heb, heb begrepen waren veel townships (maar ook zeker niet allemaal) altijd al heel crimineel (armoede, wapens, maar ook door vreemde inmenging 'the third force' van de apartheidsregering die dat geweld ook aanmoedigde!). De zwarte bevolking lijdt dus al het langst en ook nu nog steeds het meest daaronder. De reden dat je er nu pas zoveel over hoort, is dat de politie nu pas ook de zaken die in townships spelen meetelt.

Veel van wat je nu hoort over criminaliteit (het eindeloze gewaarschuw, de vele hekken en securities) komt uit de mond van blanken. Dat is niet allemaal onzin, je moet goed opletten en ik heb ook best wel enge dingen gelezen in de krant. Dat geweld is er dus wel degelijk. Maar daarnaast heeft het ook een racistische ondertoon. Het is niet omdat die dingen gebeuren dat je hele avond thuis video's moet gaan zitten kijken. Je moet je gewoon goed informeren
(en lekker gemengd uitgaan, moet ik er aan toevoegen).
(...)
Pas zaten we met collega's van Gjenna te praten die hiervoor in
Glasgow woonden. We hadden het erover dat je daar, maar dat is in
A'dam ook 's avonds gewoon door stad gaat fietsen enzo. Dat doe je
hier natuurlijk niet. Haha ik zie het al voor me. Misschien gebeurt er wel niks, maar het is gewoon not done. Maar anderzijds heb je wel buurten, uitgaansbuurten waar je gewoon rondloopt ook 's avonds laat.
Je zou het eigenlijk gewoon zelf moeten meemaken om het te kennen.
Dus... wat let je!! Altijd welkom!


Dat is een antwoord. Als je me deze vraag volgende week stelt, heb ik weer andere mensen gesproken en weer meer gelezen en gaat mijn antwoord dus zeker weer anders en genuanceerder zijn. Zuid-Afrika is geen zwart-wit land!