Heksenteksten

Weblog van juni 2002 tot september 2006. Gestart in België, voortgeblogd in Zuid-Afrika en het laatste jaar vanuit de VS.

zondag, juli 09, 2006

Basisscholen met een kleurtje

Vandaag in Trouw: Zwarte basisscholen worden nog zwarter.

Pas mailde een vriendin (uit grote stad in Nederland) me dit hierover (ik heb naam kind en stad even veranderd):
Dilemma: 90 % zwarte buurtschool wil meer wit. Goed idee. School dichtbij, goede buitenschoolse opvang, kleine klassen, fijn initiatief. Betere wereld etc.
Probleem: het vooruitzicht van "K." in een kleuterklasje waar kinderen leren wat zij nu (net 2!) al kan (tellen, woordenschat, kleuren, vormen etc) zie ik niet zitten. Ze gaat dus, denk ik, niet daar op school. Hoe belangrijk ik het ook vindt dat ze in "grote stad X" gekleurd opgroeit. Ik heb er wakker van gelegen maar kan mezelf geen beeld voor ogen toveren waarin "K." daar gelukkig wordt. Ik blijf denken dat ze het kind wordt waar de juf zich geen zorgen over hoeft te maken = geen tijd voor heeft. Ligt natuurlijk ook aan buitengewoon kieskeurige moi.
Detail: directeur spreekt die avond voor publiek van uitsluitend uitgeputte, witte, werkende moeders over hoe enthousiast de koffieochtenden (met taalles) in de ouderkamer worden bezocht! Die had het dus duidelijk niet begrepen!

Ik vraag me af of ik ooit met dit dilemma te maken zal krijgen want als ik een kind krijg, is het gewoon zwart (volgens de ministeriële normen). Misschien dat je er dan anders tegenaan kijkt? Of misschien ook niet... Toch zou ik het op zijn minst proberen. Gun je kind een paar jaar regenboog. Een jaartje of wat zwart én wit, doet iedereen deugd. Het belangrijkste lijkt me: zijn de toiletten schoon en zijn de juffen en meesters lief. Dan valt er over alles te praten.

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

ja als jij een kind krijgt heeft het een kleurtje, en je kunt het op een "zwarte" school doen, maar het probleem is vaak: slecht ned. sprekende ouders of erger analfabeet, die er met de haren bij gesleept moeten worden, en daar lopen de meeste "witte" ouders op vast. Nouja tegen die tijd maar goed rondkijken lijkt me, hangt er ook vanaf waar je woont op dat moment, maar ik begrijp die moeder uit dat stukje wel een beetje.

9:55 a.m.  
Blogger seilram said...

Ja ik begrijp die moeder ook, maar ook beetje een tegen ander afwegen
en dan vooral de concrete zaken versus de vagere zaken (zoals dichtbij, praktisch, betrokken team etc versus eigen onzekerheid). Plus het is uit onderzoek ook gebleken dat thuissituatie veel belangrijker is: betrokken ouders overtreffen welke school dan ook. Kijk nou naar de boeren waar ik mee in de klas zat!
Maargoed, het lijkt me een hele gewichtige keuze en niet zo een twee
drie gemaakt!

10:20 a.m.  

Een reactie posten

<< Home