Heksenteksten

Weblog van juni 2002 tot september 2006. Gestart in België, voortgeblogd in Zuid-Afrika en het laatste jaar vanuit de VS.

donderdag, maart 20, 2003

Oorlog in Irak begonnen.
Ik was tot voor gisteren in Portugal en kon het nieuws er niet zo goed volgen als hier thuis. Dinsdagmorgen was ik nog samen met Winny in de bergen een stukje aan het paardrijden. Het land was heel mooi. De lucht was lichtgrijs bewolkt en de modder donkerrood. Ik rook rozemarijn en rijpe sinaasappelen.
De jongen van de manege reed met ons mee en wees ons op allerlei planten en dieren maar ook op de blauwe kogelhulzen van jagers die overal lagen. Ik realiseerde me met een schok dat ik die dag nog helemaal niet naar de radio had geluisterd. Misschien was de oorlog al begonnen... Ik schaamde me een beetje voor het feit dat ik zo zat te genieten. Later toen we weer thuis waren, las ik over het ultimatum. Ik begreep dat de oorlog woensdagnacht zou beginnen.
Nu ben ik weer in Belgi� en staat de TV en internet constant aan. Op straat heb ik twee demonstraties gezien en in de trein zaten mensen met spandoeken (kwamen uit Brussel). Ik heb net met een vriend gebeld en mijn zussen. Mijn ene zus had gisteren nachtdienst en had de eerste bombardementen op televisie gezien. Ze zei dat ze iedereen had willen wakker bellen om te zeggen dat de oorlog was begonnen.