Heksenteksten

Weblog van juni 2002 tot september 2006. Gestart in Belgiƫ, voortgeblogd in Zuid-Afrika en het laatste jaar vanuit de VS.

zaterdag, januari 04, 2003

Vrouw bevalt op lijnbus Wilrijk
Op 2 januari beviel een vrouw uit Anwerpen op een lijnbus van een flinke zoon. ,,Een enorm mooi moment'', zegt Buschauffeur Bart Keutgens (36) die hielp bij de bevalling zoveel hij kon. ,,Al deed ik enkel mijn plicht.''
,,Iets beters om het jaar te beginnen, kan ik mij niet voorstellen'', vertelt Bart, chauffeur bij De Lijn. ,,Het was mijn eerste werkdag van het jaar, op bus 18. Toen het gezin opstapte, had ik nog niet door dat de vrouw hoogzwanger was. Maar even later kwam haar man mij in het Frans zeggen dat zijn vrouw ziek was. Ik belde meteen een ambulance op, maar ik had de radio nog niet neergelegd of ik hoorde gekrijs. De bevalling was begonnen.''
Bart zette onmiddellijk zijn bus aan de kant in Wilrijk. ,,Alle passagiers bleven kalm, terwijl de vader en het oudere broertje er wat bedeesd bij stonden. Ik stookte mijn bus goed warm, en een vrouw uit de straat waar we stonden, bracht warm water en handdoeken. Kort daarop arriveerde de ambulance, en enkele minuutjes later kwam het kindje gezond en wel ter wereld. Een enorm mooi moment. Ik zal het nooit vergeten.''
De Libanese moeder en haar baby werden na de bevalling overgebracht naar het Middelheimziekenhuis in Wilrijk. ,,Ik ben gisteren namens mijn collega's en De Lijn bloemen gaan afgeven voor de moeder en een grote beer voor het kindje'', zegt de chauffeur.
,,Iedereen op het werk gaf me complimentjes. Ik ben nu gepromoveerd tot de vroedman van De Lijn. Het is zonder twijfel het mooiste moment uit de dertien jaar dat ik hier werk.''